Kørekort til mc

MC kørekort i Svendborg til lille, mellem eller stor motorcykel?

Med et motorcykelkørekort ligger landevejen åben for gode oplevelser... Det går simpelthen i blodet: Suset når man kører motorcykel. Hos Henriks køreskole i Svendborg kan du tage kørekort til alle typer af motorcykel. At køre motorcykle (mc) forbindes ofte med frihed. Motorcykler kommer lettere og hurtigere frem i trafikken end den gennemsnitlige bil og opfattes bl.a. derfor som et friere og sjovere transportmiddel. Som fører på motorcyklen er man også i tættere kontakt med naturen og omgivelserne. Lugtene, vind og vejr opleves direkte af føreren hvilket også er en væsentlig del af frihedsoplevelsen. Det at køre motorcykel kræver også aktiv indsats af føreren, hvilket yderligere bidrager til oplevelsen af frihed. Der findes tre typer MC-kort og uanset om man skal erhverve lille, mellem eller stort mc kørekort er prisen den samme, da der intet forskel er på undervisningen.

• Lille motorcykel: A1 Max 11 kw (ca 15 hk) og max 125ccm. Du kan erhverve lille mc kørekort som 18 årig.
  • Mellem motorcykel: A2 Op til 35 kw (ca 48hk) Hvis motorcyklen er droslet, må den max have haft 96 hk. Du må tage A2 kørekort som 20 årig
  • Stor Motorcykel: A Du må køre stor motorcykel, når du har kørt A2 i minimum 2 år, eller du fyldt 24 ved den praktiske prøve.

køreskole mc svendborg

Undervisning – teori og praktik Undervisningen foregår i et sammenspil mellem teori og praksis. Du lærer altså noget nyt i teorilokalet, og bagefter afprøver vi det i praksis ude på motorcyklen. Den praktiske undervisning begynder du på en lukket øvelsesplads. Her kan du stille og roligt afprøve motorcyklens funktioner uden at blive stresset af anden trafik. Du vil lære at betjene kobling, bremser og gearskift, og hermed få en fornemmelse af motorcyklens omfang. Her vil du også lære at vende og parkere. Når du så skal ud i trafikken, starter vi altid på en lige stille vej. Du skal også køre på landevej, i byen, på motorvej og motortrafikvej. Og endelig skal du ud og køre i mørke, som del af den lovpligtige undervisning. Køreteknisk kursus På køreteknisk kursus skal du foretage en række undvigemanøvrer og katastrofe opbremsninger, som du har risiko for at komme ud for senere hen. Du skal ligeledes lære at køre med sidevogn, med og uden passager. De obligatoriske lektioner er fordelt således:

• 29 lektioner à 45 minutter i teori
  • 4 lektioner i manøvrer på lukket øvelsesplads